Monday, May 7, 2018

Projekt





Kujtesa në kohën tonë është gjëja së cilës duhet t’i druhemi seriozisht. Në një nga maksimat e tij Oscar Wilde e përshkruan këtë epokë me fjalët: “në kohën tonë njerëzit kanë aq shumë punë sa janë budallepsur fare.” Në pamje të parë, përcaktori “punë” duket paksa paradoksal, po t’a krahasojmë thënien e tij me rradhët e gjata të njerëzve të pashpresë pranë zyrave të punësimit. Gjithsesi, te ky përcaktor, ambiguiteti është shumë më i thellë se kaq. Pjesë e “punës” së përditshme është edhe kërkimi i punës, obligimi për jetën, ruajtja nga deformimi i vetvetes përballë joshjes marramendëse të luksit, të shoqërive kapitaliste. Ky verb  në vetvete përmbledh edhe pjesë të tjera të raporteve të qënies sonë me mjedisin social, me teknologjinë dhe me fluksin e paparë të informacionit. E gjithë kjo trysni, e gjithë kjo larmi dhe e gjithë kjo rrëmujë sociale është ajo që i zbeh më shpejt kujtimet e largta, përvojat tona, domethëniet e së kaluarës duke e budallepsur vetëdijen tonë në përqendrimin e interesave meskine të cilat kanë të bëjnë me ekzistencën në përditshmërinë tonë.
Kur isha rreth 19-vjeç kisha filluar të mbaja ditar, të cilin fatkeqësisht “e ndoshta fatmirësisht” nuk e kam më. Ideja e ditarit për mua ka qënë më e hershme. Diku, aty nga mosha 17 vjeçare, me kokën të ndezur nga idetë madhështore të rinisë mendoja shpeshherë t’i përjetësoja disa momente dhe kisha vënë re problemin tim defiçitar të kujtimit me përpikmëri të disa fakteve dhe ngjarjeve të cilave në fakt u mbaja mend vetem thelbin, por nuk arrija t’a riktheja edhe emocionalisht përjetimin. Nëse kërkoj akoma më data të hershme në interesimin tim, përkujtimet mund t’i referohen dhe një fakti akoma më të hershëm.
Në mbarim të shkollës 8-vjeçare, në provimin e shtetit, ne nxënësit kishim si detyrim të kalonim përmes një provimi ku testoheshin njohuritë tona mbi gjuhën, letërsinë dhe matematikën. Në provimin e letersisë nëse mund ta quajmë të tillë (quhej lexim letrar dhe njohuritë që merreshin nuk mund të konsideroheshin të mjaftueshme për t’u quajtur lertersi) nxënësit duhej të shkruanin një hartim (ese siq i quajnë sot) e  cila përcaktohej në tri tema ku nxënësi lihej i lirë të zgjidhte njërën prej tyre. Kështu ndodhi edhe me ne, me brezin tim dhe kjo ndodhi në qershorin e vitit 1990, ndoshta me 18 qershor 1990. Edhe ne, nxënësit e asaj kohe që linim bankat e shkollës 8-vjeçare, shumica e të cilëve për t’u futur shpejt në rrugët e mërgimit, u lanë të lirë për të zgjedhur në tre tema, dy prej të cilave sot nuk i mbaj mend më dhe ndoshta as pas një viti. Nga ajo kohë, unë mbaj mend vetem temën që zgjodha për të bërë hartimin tim, si detyrim shkollor i cili u vlersua maksimalish. Kjo temë ishte: “Një fletë nga ditari im”. Ndoshta kjo duhet parë si zanafilla e interesimit tim për kujtesën, për rëndësinë e saj, për dhëmshurinë dhe tragjicitetin e së shkuarës, e cila burgoset në fletë ditarësh, për rrezikun e humbjes së kujtesës. Megjithatë këto janë disa detaje shumë sipërfaqësore në krahasim me atë çfarë kam menduar në vite për memorien e ngjarjeve.
Kur ishta student kisha lexuar librin me kujtime “Kujtim, vite, njerëz, jetë” të poetit rus Ilia Erenburg, i cili më kishte lënë shumë mbresa me lakonizmin dhe me poeticitetin e rikthimit të zërit të memories në ngjarje të së shkuarës, në raportet njerëzore që autori kishte patur në të kaluarën e tij me shumë nga figurat e mëdha të letërsisë ruse, të cilët me sa duket, në kohën kur ai kishte shkruar librin, nuk jetonin më.
Në moshën 29- vjeçare kisha filluar të mendoj seriozisht për të shkruar një libër me kujtime, ngase përvoja ime e deriatëhershme nuk ishte e vogël. Brezi im i takoi të jetonte në dy epoka krejtësisht të ndryshme dhe të dyja në njëfarë mënyre që të çonin në një rrugë të pashpresë. Gjithësesi e shtyva këtë projekt nga dita në ditë dhe papritur ndodhi që e pashë veten 30 vjeç. Në këtë moment m’u duk se ishte pika e zenitit për t’a shkruar këtë libër duke përmbledhur kujtimet e rinisë dhe për t’i dhënë lamtumirën asaj njëherë e mirë. Megjithatë kaluan muaj, madje kaluan vite dhe libri nuk u shkrua. Ndërkohë dhe një ditar tjetër, të cilin kisha filluar ta shkruaja pas vitit 2001, nuk u vazhdua, ndërsa tashmë, në moshën 39 vjeçare, kur po i afrohem kohës për të ndërruar dhe “prefiksin” përsëri mendova se koha është në limitet e saj të fundit lidhur me tolerimin e neglizhencës ndaj kujtesës. Dhe ky qe shkaku, ky qe momenti që unë vendosa t’i kthehem këtij projekti kaq të gjatë për ta aktualizuar.
Ndër vite kam lexuar shumë libra me kujtime dhe shumë monografi të kësaj natyre dhe gjithashtu kam vërejtur shumë thënie nga më kontradiktoret lidhur me kujtesën. Një nga thëniet që më ka mbetur në mendje për gjithë jetën ka qenë thënia e Papa Gjon Palit II në ceremoninë e pritjes nga autoritetet shqiptare, kur ai vizitoi Shqipërinë, nëse nuk më ka tradhtuar kujtesa, me 09 mars të vitit 1994, kur Ati i Shenjtë tha: “Është e shejtë të kujtosh të kaluarën.” Me këtë thënie Ati i Shenjtë kërkonte t’u jepte një leksion të tërë elitës politike shqiptare të asaj kohe dhe jo vetëm, por edhe gjithë shqiptarëve, që të mos e harronin të kaluarën e tyre të vështirë nën diktaturë duke u përkundur në atë mënyrë aq naive siç u përkundën në fakt për më shumë se dy dekada me radhë në ëndrrën e tyre evropiane.

Duke kaluar vitet, fillova të mendoj seriozisht se po të mos ulesha për ta shkruar këtë autobiografi, ajo nuk do shkruhej kurrë vetvetiu. Ndërkohë, teksa tashmë shoh atin tim të plakur në vjeshtën e tij të 92 të jetës, kujtesën e tij që është kthyer në një papirus ku koha i ka fshirë thuajse të gjitha kujtimet, tronditem duke menduar se pas pak vitesh mund të fillojë punën e vet mola e kujtesës. E kujtoj shpesh atin tim në vitet e tij të tjera, shumë kohë më parë kur tregonte historitë e tij të jetuara, kujtoj copëza këngësh të cilat nganjëherë ia këndoj, kinse për t’ia ngacmuar vetëdijën dhe kur nuk shoh asnjë reagim prej tij, më pushton një keqardhje e thellë, keqardhje e cila gradualisht më kthehet në një makth torturues. E kështu dora dorës filloj ta përfytyroj veten duke kapërcyer pragun e pleqërisë, me forca të pakësuara, me dëshira të shuara, me ëndërra të humbura dhe me atë thesar mendor që i jep njeriut përvoja e një jete të gjatë, të humbur përgjithnjë. Kjo më duket humbja më e madhe. Duke menduar këto kam menduar edhe ekstremin. Ekstremin të cilit nuk dua t’i jap emër. Tashmë në vjeshtën time të dyzetë, me përvojën e katër dekadave mbi supe, më afër se kurrë me vetëdijen e rrezikut të rrënimeve të kohës, i dhashë karar t’ia filloj rrëfimit. Gjithësesi uroj dhe s’dua ta besoj që kujtesa nesër do më lerë, aq sa mos ta gjej dot të kaluarën time të pakthim, as në këtë përmbledhje të 40 viteve kujtime. Ndoshta vite më vonë, nëse kujtesa ende s’do më ketë tradhëtuar, e nëse takimi me vdekjen nuk do më vijë papritur, do shkruaj përsëri vazhdimin, vazhdimin për vitet që ende s’kanë ardhur, ndoshta atëherë si një epilog për gjithë këtë që më lidhi aq dashunisht me këtë botë dhe dy shekujt në të cilët jetova, për gjithë atë rastësi aq të mrekullueshme dhe enigmatike që e karakterizon ardhjen tonë në botë.

 Vjeshtë 2016


No comments:

Post a Comment

Rubrikat

Edhe të burgosurit me dënim të përjetshëm dikur mësohen me faktin se bota jashtë nuk është më e tyre

  Petrit Nika është padiskutim njëri nga poetët me emër të përveçëm, që u shfaq në botën e poezisë shqiptare aty nga gjysma e dytë e vit...

Më të shikuarat