Intervistë për gazetën “ZËRI”
(4 mars 2017)Kriza morale qeveris edhe ekzistencën tonë letrare
Ne
jemi në një dialog të përhershëm me unin, ose vetveten, siç e thoni ju. Ky
dialog ka lindur shumë herët në parahistori, bashkë me njeriun. Sigurisht
dialogu me vetveten zhvillohet kryesisht përmes pyetjeve, ku ne e pyesim veten
mbi domethënie të mëdha dhe mbi enigma që na mundojnë pareshtur. Njëra nga
pyetjet që bëj tani shepesh e më shepsh është: Vallë a do të kem fatin të mos
vuaj nga humbja e kujtesës kur të më trokasë mosha e pleqërisë? Im atë i kaloi
vitet e tij të fundit me sëmundjen e alzheimerit. Nga ana tjetër përpiqem të
mos e mendoj shpesh këtë, por sa herë e mendoj, tronditem. Kujtesa është
investimi më i madh që ka arritur njeriu të krijojë në jetën e tij. Janë
përvojat e pafundme, rrugëtimi i gjatë në jetë, urtësia që e përbëjnë atë. Nëse
i humbet, është më keq se vdekja.
Zëri: Cili është udhëtimi juaj i
zakonshëm brenda një dite?
Unë
jam pothuaj përherë në lëvizje. Në hapësirë unë përshkoj të paktën rreth
pesëdhjetë - gjashtëdhjetë kilometra pothuajse çdo ditë. Ky është raporti i
qenies sime fizike me hapësirën. Përveç këtij udhëtimi të zakonshëm, mund të
flas për udhëtimet e tjera që mjet udhëtimi kanë jo autoveturën, por Pegasin
mitologjik. Këto udhëtime më çojnë brenda një dite në hapësira të pamata në
trinomin e kohës deri në kufijtë e Apeironit. Vetë qenia njerëzore është në
udhëtim të përhershëm. Qoftë në kohë, qoftë në histori. Udhëtimi është njohje.
Realisht mua më pëlqejnë udhëtimet dhe jam përpjekur që sa herë udhëtoj diku,
të shoh sa më shumë, të dëgjoj sa më shumë, të zbuloj sa më shumë dhe të
memorizoj çdo përvojë të përftuar prej udhëtimeve të mia. Nganjëherë në këto kohët
e fundit më ndodh shpesh të ndjehem i rraskapitur dhe me një dëshirë të ethshme
për të mos i kapërcyer as metrat katrore të oborrit të shtëpisë sime. Kjo
rraskapitje nuk ka të bëjë me lodhjen fizike nga udhëtimet, por më shumë me
rutinën dhe me atë që shoh çdo ditë. Ne këto momente ndjej se Itaka ua kalon të
gjitha mbretërive të tjera. Ajo është më e shtrenjta. Vetëm ajo të prêt me
padurim të kthehesh ashtu siç je nga të gjitha kuturisjet e tua në vende të
largëta. Kimia jote mendore bart karakteristikat e materies së saj.
Zëri: Cili libër qëndron më dukshëm
në vitrinën e kujtesës suaj?
Mendoj
se çdokush që ju mund të zgjidhni nga audienca juaj për t’ia bërë këtë pyetje
do të hepohej pak para se të zgjidhte një titull për t’iu përgjigjur. Nga
përvoja ime me leximet, përgjigjia e kësaj pyetje merr pohime vlerash relative.
Po të më bënit këtë pyetje kur isha vetëm 12 vjeç, do të thoja se më vjen
pareshtur në mendje romani “Udhëtimi i mrekullueshëm i Nils Holgersonit me
patat e egra” të Selma Lagerlëf, apo “Xhim Kopsa dhe Lukas makinisti” të Mihael
Ende. Këtu e njëzet e ca vjet më parë, mbase do të thoja me plot gojën për
romanin “Ismaeli” të shkrimtarit argjentinas Eduardo Asevedo Diaz, një roman
historik ky, por me elementë të theksuar të romantizmit. Aty nga pragu i vitit
dymijë do të theksoja “Emrin e trëndafilit” të Umberto Ekos, “Dymbëdhjetë tregime
pelegrine” të Markezit, por edhe dhjetëra libra të letërsisë së mirë e të paharrueshme
do të më vinin njëherësh në mendje. Sot lista e tyre është shumë e gjatë,
vitrina është plot me vitrina dhe çdo vitrinë është plot me libra në vitrina. E
dua çdo libër të mirë dhe dua ta kem edhe në bibliotekën time në shtëpi, përveç
atyre që kam dhe nuk janë pak. Librat e mirë, artet e mira dhe natyra janë të
vetmet asete të domosdoshme që e ushqejnë ende shpresën e mostjetërsimit të
njeriut nga presioni dehumanist i modernizmit. Mjerisht, në kohën tonë, kur
vizitoj panairet apo libraritë, janë fare pak libra që më tërheqin ende. Koha
dhe shija e leximit tani nuk më japin luksin e leximit të çdo gjëje qe botohet.
Përvoja dhe intuita më orientojnë pagabueshëm drejt atij teksti për të cilin
leximi nuk është kurrë kohë e humbur. Nga ana tjetër dhjetëra autorë më grishin
për të bërë të kundërtën dhe për t’u marrë me leximin e librave të tyre. Vetëm
fakti i grishjes është një arsye sociologjike për të mos i lexuar. Arsyet
estetike janë madhore. Autorët e letërsisë së mirë vetëm heshtin. Ata nuk
grishin asnjeri. Letërsia e tyre grish vetë, madje edhe shekuj pasi ata kanë
pushuar së ekzistuari fizikisht në këtë botë. Në vitrinën e kujtesës së një
poeti nuk mund të vijë kurrë vetëm një libër. Përvoja e tij leximore kalon
nëpër fazat e veta. Dhe nga çdo fazë del në këtë vitrinë një mori librash.
Mandej do t’i klasifikojë dhe do të zbulojë se në mendje i vijnë edhe libra të
këqinj në kuptimin e plotë të fjalës.
Zëri: Si ndiheni në këtë krizë të
thellë morale, përkatësisht identitare?
Nuk
ndihem pothuajse fare. Domethënë më duket sikur nuk jam. Të paktën për sa i
takon qenies sime që lidhet me artin e të shkruarit. Kriza morale qeveris edhe
ekzistencën tonë letrare. Është një krizë e akumuluar në vite, por tani ka
marrë përpjestime vrastare. Kapitalizmi është tërësisht kalkulativ në sferën e
përfitimeve dhe nga letërsia del se përfitimet në kapital të konvertueshëm janë
zero. Marksizmi ishte dhe ngeli utopi, ndërsa doktrinat politike që u
modifikuan pas ideve të tij letërsinë e shikonin si pjesë të tyre integrale,
ose si një gjendër malinje që duhej asgjësuar. Me të dyja rastet letërsia është
në opozitë të plotë. Por gjithmonë janë gjendur shkrimtarë vullnetarë për t’iu
ofruar shërbimin e vet këtyre klasave dominuese dhe këta, pasi janë imunizuar
me status, kanë persekutuar për kohë të gjatë kolegët e tyre refuzues. Me një
fjalë letërsia kundër letërsisë. Kjo është një krizë morale në llojin tonë, e
cila fatkeqësisht po ndodh edhe sot, por tashmë e modifikuar aq shumë sa ngjan si
krejt e pafajshme. Siç e thotë dhe Oktavio Paz, që në kohën e romantizmit u
dhanë shenjat e para të kundërshtisë së letërsisë ndaj modernizmit. Letërsia
moderne në thelb është e tëra në kërkim të parajsës së humbur. Ndërsa
modernizmi, nuk ka ndaluar për asnjë çast, përkundrazi, letërsia është ajo që
sot konsiderohet mall i pavlerë. Po të vini re, në tregun e rrobave të vjetra
dynden një mori njerëzish, ndërsa në një librari, hyjnë a s’hyjnë pesë vetë
gjatë gjithë ditës. Po ashtu në lokalet e basteve, nëpër pijetore dhe supermarkete
gjithmonë do të gjesh plot njerëz në çdo orë. Në televizione do të shohësh çdo
gjë, që nga krekosja e protagonistëve të jetës politike e deri tek
perversitetet më të rëndomta e më banale. Por jo shkrimtarët. Jo poetët. Në
televizione promovohen dhuna, seksizmi, pornografia, degradimi i plotë moral,
përmes filmave, përmes muzikës, përmes debateve në produksionet e kompanive
mediatike ku mungon elementi kriticist, bartësit e të cilit i druhen daljes së
tyre nga trendi i përgjithshëm social që kanë ngritur industritë e mëdha të
cilat kontrollojnë pamëshirshëm çdo gjë.
Zëri: Çfarë mund të thuash për
kulturën dhe zhvillimet e saj?
Kultura
është ajo që na mungon më së shumti. Bumi industrial e ka atrofizuar habitatin
e zhvillimit të saj. Në këtë habitat shpirtëror të mbetur djerrë lind dhe
zhvillohet çdo gjë, por jo kultura. Dhe këto kinse-kultura merren si kultura
dhe eklipsojnë atë të vërtetën. Si ato motrat e shëmtuara dhe budallaqe që i
ofrohen princit në vend të Hirushes. Sot është vështirë të promovosh një
identitet kulturor. Mund ta formosh, mund ta frenosh, por jo ta promovosh. Të
paktën jo pa u bërë pjesë e ingranazheve të mekanizmit të sofistikuar të
ekonomisë së tregut dhe politikave që favorizojnë dominimin e tij.
Zëri: Si ishte dje, si është sot
dhe si do të jetë nesër?
E
djeshmja uroj të mos përsëritet kurrë dhe të kujtohet si një model të cilit nuk
duhet t’i ngjajë e sotmja. E sotmja është një tymnajë e madhe ku baret njeriu i
epokës kibernetike në kërkim të identitetit të tij. E nesërmja? Sido që të
jetë, do të vuaj nga pasojat që lë e sotmja.
Zëri: Një pikturë, një poezi, një
këngë dhe një film që do ta kishit veçuar?
Si pikturë që flet me gjuhën e së djeshmes dhe të sotmes do të përmendja “Refugjatët” të Abdurrahim Buzës. Është një pikturë me portrete tronditëse. Nga poezitë do të përmendja poezinë “Udha e kryqit” të Pol Klodelit, jo për sensin e religjionit, por për madhështinë e besimit në aktin madhështor të sakrifikimit për të tjerët. Nga muzika do të zgjidhja Hendelin. Por unë dëgjoj me ëndje edhe muzikën e vendeve të orientit e cila më nxit në meditim. Nga filmat e fundit që kam pëlqyer do të përmendja “The fllowers of War”, një film me regji të Zhang Yimou, i cili është përshtatur sipas romanit “13 lulet e Nanjingut” të shkrimtares kineze Yan Geling. Filmi sjell një sekuencë nga drama e pakufishme njerëzore nën tmerrin e krimeve të luftës që Japonia kreu mbi popullsinë e qytetit kinez Ninjang në fundin e viteve “30 të shekullit të kaluar.
Si pikturë që flet me gjuhën e së djeshmes dhe të sotmes do të përmendja “Refugjatët” të Abdurrahim Buzës. Është një pikturë me portrete tronditëse. Nga poezitë do të përmendja poezinë “Udha e kryqit” të Pol Klodelit, jo për sensin e religjionit, por për madhështinë e besimit në aktin madhështor të sakrifikimit për të tjerët. Nga muzika do të zgjidhja Hendelin. Por unë dëgjoj me ëndje edhe muzikën e vendeve të orientit e cila më nxit në meditim. Nga filmat e fundit që kam pëlqyer do të përmendja “The fllowers of War”, një film me regji të Zhang Yimou, i cili është përshtatur sipas romanit “13 lulet e Nanjingut” të shkrimtares kineze Yan Geling. Filmi sjell një sekuencë nga drama e pakufishme njerëzore nën tmerrin e krimeve të luftës që Japonia kreu mbi popullsinë e qytetit kinez Ninjang në fundin e viteve “30 të shekullit të kaluar.
No comments:
Post a Comment