Historia njerëzore përgjatë vijimsisë
ekzistente të saj, ka provuar se ka njerëz në botë, të cilët me veprën e tyre
dimensionale të gdhendur në kohë, me maturi, me djersë dhe me mund, e
përjetësuan emrin e tyre në librin e madh të gjithëkohësisë, në një ndër faqet
e tij të shumta, në një ndër zërat e tij të shumtë, duke i dhënë kështu dritë
një epoke të caktuar, - pikërisht asaj epoke përgjatë së cilës ata rrojtën.
Vitet mandej ikin e ikin pambarim, brezat ndërrohen mbi dhé, sistemet shoqërore
e politike ia lënë vendin njëri-tjetrit, kulturat njerëzore s’reshtin së
kërkuari përsosmërinë, megjithatë shfletimi i herëpashershëm i librit të madh
dhe monumental të dëshmive të së shkuarës, ia qartëson njeriut pjesëzat e
panjohura të identitetit të tij kombëtar, të cilat e ndihmojnë atë mandej për
ta krijuar më lehtë dhe më me themel vizionin e së ardhmes.
Një ndër këta njerëz që e përjetësoi emrin
e tij në historinë e kulturologjisë
shqiptare qe edhe Mons . Vinçenc Zmajeviqi;
klerik i krishterë me prejardhje sllave, arqipeshkëv i Tivarit, i cili me 11
shtator të këtij viti mbushte plot 259 vjet që është ndarë nga jeta.
Për opinionin publik shqiptar, deri tani
emri i këtij personaliteti njihet pak ose aspak, - kryesisht në një rreth të
ngushtë akademikësh të çështjeve filologjike dhe teologjike, megjithatë vepra e
tij, - e cila përbëhet kryesisht nga disa dokumente që hedhin dritë mbi
gjendjen shoqërore dhe kishtare të katër dioqezave të rëndësishme të asaj kohe,
të cilat administroheshin nga Arqipeshkvia e Tivarit, - përbën një interes për
njohje më të thelluara dhe relativisht më të gjera në masën e publikut
kulturëdashës, sepse, “si i tillë Kuvendi i Arbënit, mbas Kuvendit të Lezhës
(1444) dhe mbas luftërave të gjata të Gjergj Kastriotit - Skënderbeut, ishte
ngjarja më e rëndësishme e historisë shqiptare gjatë gjithë kohës
pesëshekullore të sundimit otoman.”1
Mons.Vinçenc Zmajeviq u lind në Perast
(Gryka e Kotorrit - sot në Mal të Zi; në kohën e Zmajeviqit administrohej nga
Vatikani), në familjen e Kristoforit dhe Helenës, me 23 dhjetor 1970. Kur erdhi
në jetë Vinçenci i vogël, familja Zmajeviq, ndërkohë, kishte krijuar njëfarë
emri të njohur në traditën kishtare vendase, mbasi i ungji i tij Andrea, ishte
prift, madje kishte filluar ngjitjen në hierarkinë e Kishës (në kohën për të
cilën flasim ai ishte abat i Perastit), dhe do të kryesonte Arqipeshkvinë e
Tivarit për 24 vjet, që nga viti 1670 e deri në vitin 16942. Andrea, sipas burimeve të cituara, qe ai që e pagëzoi
Vinçencin e vogël dhe, ndoshta që atëherë bashkë me hirin hyjnor të pagëzimit i
dhuroi mrekullisht nipit të tij edhe hirin hyjnor të devotshmërisë, të humanizmit dhe sakrifikimit të krishterë,
duke bërë kështu që në këmbë të tij të vinte kohë më vonë një tjetër shërbëtor
për shtëpinë e Zotit, po nga dera dhe gjaku i vet.
Kur i kishte mbushur të 15 vjetët,
djaloshi Zmajeviq u dërgua në Kolegjin e Propagandës në Romë, për të studiuar
filozofi dhe teologji. Që këtu do të fillonte për të rruga e gjatë dhe e
mundimshme e përkushtimit dhe e sakrificës. Sipas të dhënave që disponojmë,
Vinçenci, qysh gjatë kohës së studimit, falë urtësisë dhe nënshtrimit të
plotë ndaj punës, fiton menjëherë
respektin e të gjithëve. “I pajisur me një inteligjencë të shkathët, refleksive
dhe përshkuese si dhe me një vullnet të papërkulur, ai kapte dhe përpinte, si
të thuash çdo njohuri.”3
Mbas përfundimit të studimeve në Kolegjin e Propaganda Fides, ai kthehet në
vendlindje dhe, megjithëse ishte ende në moshë shumë të re për t’iu besuar
ndonjë ofiq i lartë në gjirin e Kishës, atij i besohet at’kohë Abacia e Shën
Gjergjit, “në ishullin me të njëjtin emër pranë Perastit”4, ku jetoi e veproi midis viteve 1695 – 17015.
Duke patur parasysh aftësitë e tij të
spikatura pastorale, përgatitjen intelektualo-teologjike të shkëlqyer dhe
pastërtinë morale të figurës së tij, pas vdekjes së arqipeshkvit Marin Gjorga6, pasardhës (në detyrë) i
Andrea Zmajeviqit, Papa Klementi XI, me 18 prill të vitit 1701, e ngarkon atë
me detyrën e lartë të arqipeshkëvit të selisë metropolitane të Tivarit,
pavarësisht nga mosha e tij vetëm tridhjetë e një vjeçare, - tepër e re për
këtë detyrë7. Megjithë
moshën e re dhe vështirësitë e ndryshme,
ai jo vetëm që nuk i zhgënjeu Papa Klementin XI dhe bashkëkohësit e tij, por
përkundrazi, fitoi një reputacion aq të pasur përgjatë epokës së vet, duke u
bërë kështu, siç vëren një biograf i tij, “një ndër njerëzit më të mëdhenj që
ka nxjerrë Dalmacia.”8
Gjithnjë sipas të dhënave të dokumentuara, për Zmajeviqin thuhet se zotëronte
aftësi të thelluara dhe se kishte mjaft përvojë në teologji, në të drejtën
kanonike dhe në artin e të shkruarit; dihet, gjithashtu se qe një njohës i zoti
i gjuhës latine, paleosllave, kroate e italiane, por për njohjen e gjuhës
shqipe nga ana e tij nuk janë gjetur deri më tani kurrëfarë të dhënash që ta
dëshmojnë një gjë të tillë9. Veprimtarinë e tij letrare, thuhet se e
filloi që kur ishte adoleshent, me vëllimin “Razgovor Duhovni”, të cilin e
shkruan përpara se të nisej për studime në Kolegjin e Propagandës, për ta
vazhduar më pas me vëllimin poetik “Musarum chorus in laudem Antonii Zeni”,
shkruar gjatë kohës së qëndrimit të tij në Romë dhe botuar po atje, në vitin
169410.
Përveç këtyre, interes përbëjnë edhe “traktatet
e tij të mprehtë dhe të shkëlqyer kundër skizmës së grekërve Servianë në
“Ogledalo istine - Specchio della Veritá”, mbi çështje polemike-dogmatike në
formë dialogu.”11 Pas dhjetë vjet shërbese si arqipeshkëv me
seli në Tivar, në maj të vitit 1713, Papa Klementi XI e transferon Zmajeviqin
në selinë metropolitane të Zarës, ku do të shërbente edhe për tridhjetë e dy
vjet të tjera me radhë, - deri në fund
të jetës.
Për kujdesin e Zmajeviqit, si arqipeshkëv
i Zarës, lidhur me çështjet shqiptare, dëshmojnë relacionet e tij dërguar
papës, kardinalëve dhe personaliteteve të tjera të Kurjes Romake12.
Natyrisht, një ndër veprat më të vështira
për t’u realizuar, por që ai ia doli mbanë me sukses, qe “Kuvendi i Arbënit” i
vitit 1703, për të cilin ai vetë thotë se, “ishte përtej kufijve të forcës
sime”.13 Në letrën që
Zmajeviqi i dërgonte Klementit XI, përshkruhet me nota dhimbjeje të thellë
realiteti mizerabël që kishte parë ai gjatë vizitës së tij apostolike nëpër
Shqipëri, më saktë; në të katër ipeshkvitë kryesore të Arqipeshkvisë së
Tivarit. “Ti më urdhërove o Shenjti Atë Papë, t’i vizitoj e t’i vë re, si
vizitor apostolik, kishat e Shqipërisë, dheut tim. (vini re se
ç’dashuri e lidh me Shqipërinë, sa e quan si dheun e tij - shën. P. N.) Unë iu përmbajta
urdhërit, iu solla dheut rreth e rreth (…) dhe pashë pleqtë duke vajtuar,
meshtarët, shërbëtorët e Zotit duke qarë e duke lotuar; barinjtë travajuar,
dhentë shpërndarë e tretur nëpër pyll; pashë murtajën që mbytte gjind e bënte
kërdi të madhe nëpër të gjitha vendet. Këto vuajtje i pashë dhe gjimova; zemra,
bashkuar me mjerimet e popullit tim (vini
re këndvështrimin pastoral, prej nga e quan popullin shqiptar si popullin e tij - Shën. P. N.),
donte të më ndahej përgjysmë.”14 Prej Kurbinit, me 10 dhjetor të vitit 1702,
ndërkohë që po i afrohej fundi vizitës
së tij baritore, duke u shkruar ipeshkvijve për t’i mbledhur në sinod,
përshkruan në mënyrë panoramike Shqipërinë e asaj kohe; ”pa pushuar jam duke
kaluar qytetet, katundet, lagjet e gjithë mbarë kopshtin (bashtinën) e Tënzot.
(…) E pashë vreshtin e Tënzot të prishur e të shkatërruar, lënë si një gjë
mbetur shkretë, mbuluar prej ferrmacash, prej ferrash, prej rrozgash.”15 Mandej, për të ngacmuar
ndërgjegjen e tyre vazhdon më poshtë; “Ndër të gjitha këto ngatërrime e
pështjellime ç’ka të bëjmë, o vëllezër? (…) Të hyjmë, pra, të punojmë vreshtin,
që e kemi përpara syvet, të hyjmë ta dëlirim prej ferrave; e ferrat t’i këpusin
në rrënjë që të mos dalin përsëri; të mos e bjerrim motin, pra rrënjët të mos
forcohen e të mos përhapen nëpër vresht edhe më zi. Kjo punë kaq e mirë dhe e
lavdërueshme, edhe e meritueshme, ka mbetur jo tek unë, por në të mbledhurit e
ipeshkvijve në Kuvend.”16
Ky Kuvendi u
mbajt një muaj më vonë mbas nënshkrimit të kësaj letre, në Mërqi të Arbërisë,
Dioqezi i Lezhës, 301 vjet më parë, me 14 dhe me 15 janar të vitit 1703.17 Sigurisht, ishte e
shumëpritur kjo ngjarje për krishtërimin mbarëshqiptar të asaj kohe, mbasi
mbahej në një moment kritik degradimi shpirtëror e bjerrashprese të gjithëmbarshme,
kur jo vetëm masat e gjera të popullsisë se thjeshtë, por edhe pjesa dominante
e klerikëve të krishterë, po kridhej përherë e më tepër në një humbëtirë
vdekësore identiteti, nga formimi i pamjaftueshëm arsimor dhe nga represionet e
gjithanshme që u bëheshin pandërprerë nga turqit për t’i islamizuar. Mons.
Zmajeviqi këtë realitet e konstatoi me dhimbje, siç edhe e pamë, gjatë vizitës
së tij apostolike në dioqezat e administruara prej tij, por në fjalën e hapjes
së Kuvendit, në vend që të tregonte autoritetin e tij suprem duke mbajtur
qëndrim të rreptë dhe qortues ndaj shkeljeve të ngandonjëhershme të
shërbëtorëve të Kishës, ai shprehet në mënyrë prekëse dhe të përmallshme, i
ngazëllyer që ata iu përgjigjën njëzëri thirrjes së tij duke marrë pjesë në kuvend,
me fjalët; “Qe, më në fund, o vëllezër fort të ndershëm, mbasi shkuan një tubë
vjetësh, mbasi patëm pritur tash sa mot, në fund qielli u çel e na e fali shiun
e toka gufoi e na dha gazmendin, gazin dhe kënaqësinë. (…) Kjo e mirë njëmend
erdhi prej Zotit të mëshirueshëm, që unë të mos ju shoh më të shpërndarë e me
frikë, por t’ju shoh këtu mbledhur bashkë.”18 Kështu Zmajeviqi, në vend që t’i gandonte
edhe më zemrat e tyre të pikëlluara, gjë që jo vetëm do të ishte antihumane,
por ndoshta edhe me pasoja të pallogaritshme në shërbesë, - vepron në të
kundërt; me takt dhe me diplomaci i fiton rish ato zemra, duke u komunikuar
fjalën e ëmbël të njeriut të kulturuar, duke u rikthyer shpresën e humbur dhe
besimin. Me këtë gjë ai tregon edhe njëherë mendjemprehtësinë dhe formimin e
tij të shkëlqyer në shkencat humane, por ndoshta edhe një gëzim, thjeshtë të
çiltër, të frymëzuar nga besimi në misionin e veprës së tij aq të madhe, siç
ishte ai Kuvend, jehona e të cilit do t’i kapërcente sinoret e largët e vështrimturbull
të shekujve. Duke referuar për këtë Kuvend Mons. Zef Gashi shkruan se, “Kuvendi
i Arbënit ishte kuvendi i mendjes dhe i shpirtit shqiptar të asaj kohe. Në të u morën vendime të qenësishme dhe u
përcaktuan detyra të pandërmjeme për ringjalljen dhe për pasurimin e jetës
shpirtërore e fetare, por edhe të asaj kombëtare, politike dhe kulturore.”19
Aktet e këtij
Kuvendi u botuan të plota tre vjet më vonë pas mbajtjes së tij, në tipografinë
e Propaganda Fides në Romë, në vitin 1706 nën titullin: “Concilium Provinciale
sive Nationale/ ALBANUM/ Habitum Anno MDCCIII./ Clemente XI. Pont. Max./
ALBANO./ SUPERIORUM PERMISU“. Interesante është se materialet dokumentare janë
botuar që atëherë, në të dy versionet; përkatësisht në gjuhën latine dhe
shqipe, gjë që e bën veprën me vlerë
edhe për nga fushëpamja leksikore. Botimi i dytë i librit të Kuvendit u bë 162
vjet më vonë, në vitin 1868, i përkthyer dhe i përshtatur me shënime sqaruese
gjuhësore nga dofarë P. Rajmond Gallani dhe P. Egidio Quinto d’Armeno, ky i
fundit prefekt i misionarëve të Shqipërisë, - persona këta që e shoqëruan
vizitatorin gjatë vizitës së tij apostolike në secilën dioqezë20.
Kurse për përkthimin
shqip të këtyre akteve, përsa i përket botimit të 1706 - ës, nuk gjenden të
dhëna konkrete. Për herë të tretë “Kuvendi i Arbënit” u botua më 1872, si
gjithmonë, në Romë, në tipografinë e Propagandës me titullin: “Konçilli/ i
Dheut Shqypnis/ Bamun n’vjet 1703/ N’koh t’paps shqyptarit/ Klementit
t’njimdhetit/ disa EMERNAME/ dalun prej Romet mas Konçillit qi perkasin/
Kishave t’Arbnis/ i ka qit Shqyp/ Don ENJELL RADOJA/ Prift’ i Djoqezit Shkoder/
n’ Rom./ me shtamp t’Kuvendit S. T’Propagands/ 1872.”
Në këtë botim, përveçse
është përdorur një sistem garfik fonematik më i kuptueshëm, janë futur shtesë
edhe dy materiale të tjera prej këtij prifti shkodran që u kujdes për botimin.
Në njërin nga tekstet e shtuara prej tij
ai i drejtohet lexuesit, ku i bën me dije se Karlo Pooten, kryeipeshkëv i
Tivarit dhe i Shkodrës, i ka ngarkuar detyrë “me i nkthy n’ghiuh ton Concilin”21, kurse në dokumentin
tjetër; “Do habere permi Sckodr”, - siç duket edhe për nga titulli, - jepen
disa të dhëna mbi qytetin e Shkodrës, ku ai i kujton lexuesit se; “Gjithë
shqiptarët e dinë fort mirë që Shkodra është kryet e Arbërisë dhe që për shumë
sende ka lanë namë.”22
Një studim i gjatë dhe me nivel
të lartë informacioni e erudicioni është kryer nga P. Vinçenc Malaj me titull;
“Kuvendi i Arbënit 1703”, - Concilio Nazionale Albanese del 1703. Inquadramento
storico, testo Albanese e glosario”, i cili ishte një disertacion që u mbrojt
nga autori me 28 mars të vitit 1973, përpara një komisioni akademikësh në
përbërjen e udhëheqjes së të cilit ndodhej edhe Prof. Dr. Ernest Koliqi.
Pavarësisht vlerave të tij unikale, edhe si temë, edhe si realizim me nivel të
mirëfilltë shkencor, ky disertacion e pa dritën e botimit për herë të parë
vetëm në vitin 1998, i shtypur në një sasi të vogël ekzemplarësh (vetëm 300
kopje) nga Instituti i Filozofisë dhe Sociologjisë në Prishtinë. Ndërsa botimi i
plotë, ku janë përfshirë edhe dy botimet e mëparshme të Kuvendit, ai i vitit
1706 dhe ai i 1872 - it, u bë nga Konferenca Ipeshkvore Shqiptare - Tiranë/
Prishtinë 2003, me rastin e 300 vjetorit
të mbajtjes së Kuvendit të Arbënit, nën kujdesin e Kyeipeshkëvit të
Tivarit Mons. Zef Gashi dhe me një përshtatje në gjuhën e sotme nga Anton Nikë
Berisha, profesor në Universitetin e Kozencës.
E rëndësishme
është që ta kuptojmë dhe ta pranojmë se Vinçenc Zmajeviq me “Kuvendin e
Arbënit” dritësojnë humnerën e thellë të viteve të para të njëmijë e
shtatëqindëshit, kohë që rezulton të jetë tepër e varfër në dëshmi dokumentare.
Mandej kjo vepër përbën një visar më vete në lëmin e historisë dhe të
kulturologjisë shqiptare mbasi u mbrujt enkas për Shqipërinë dhe shqiptarët me
aq përkushtim e dashuri nga një vehtje e një kombësie sllave, por që
gjithësesi, s’themi dot - “i huaj”, - sepse, siç e pamë, ai e quante Shqipërinë
sa herë si dheun e tij dhe popullin shqiptar si popullin e vet. Si i tillë për nga vlerat e gjithanshme që paraqet,
“Kuvendit të Arbënit të vitit 1703”, i takon padyshim një vend i rëndësishëm në
historinë e kombit tonë si një eveniment i veçantë historik, i cili përbënte për të, - në periudhën ndoshta më të
errët të tij, - një moment shprese dhe kthimi përkah ringjallja e vetëdijës
shpirtërore e nacionale. Shpresoj të mos e kem tepruar, por të gjej mbështetje
nga studiuesit dhe kulturologët, nëse shprehem këtu se mbase ky qe hapi i parë
i fuqishëm drejt Rilindjes Kombëtare.
Shënime
bibliografike
1. Mons . Zef Gashi, Kuvendi i Arbënit 1703, Prishtinë 2003/
Fjalë paraprake, fq. VII - VIII.
2. Arch. Parrochiale di
Perasto, Libro dei balttezzati, Vëll. I, fleta 319 (olim fq. 25), n. 43./ cit.
sipas P. Vinçenc Malaj; Kuvendi i Arbënit 1703, Instituti i Filozofisë dhe
Sociologjisë, Prishtinë 1998, fq. 43 - 44.
3. A. Bassich, Notizie della vita e degli scritti di tre
illustri Perastini, Ragusa 1833, fq. 2 - 3 / cit. sipas P.V. Malaj. Vep. Cit., fq. 44.
4. P. V. Malaj, Vep.
cit., fq 44.
5. A. Bassich, Notizie, fq. 4; P. Butorac, Zmajevići
(Ogledi), Ekst. Nga Hrvatska Prosvjeta, Zagreb 1928, fq. 16. Mbi jetën dhe
veprimtarinë e arqipeshkvit V. Zmajeviq, shih edhe P. Bartl, Erzbischaf Vinzenz
Zmajević als “visitator Apostolicus albaniae”, në SH. P, L, Roma 1972, fq. 205
- 224 /cit. P. V. Malaj, Vep. Cit., fq. 44.
6. D. Farlati, Illyricum Sacrum, Tom. VII, fq. 140 - 141;
EUBEL - RITZER - SEFRIN, Hierarchia catholica, Vell. V, fq 88/ cit, P. V.
Malaj, Vep. Cit., fq. 45.
7. D. Farlati. Illyricum Sacrum… fq. 141 e në vazhdim. /
cit. P. V. Malaj, Vep. Cit, po aty.
8. F. M. Appendini, Memorie spettanti ad alcuni uomini
illustri di Cattaro, Ragusa, Martecchini, 1811, fq. 53 / cit, P. V. Malaj, Vep.
Cit., fq. 48
9. P. V. Malaj, Vep.
Cit., fq. 48.
10. P. Butorac,
Zmajević, fq. 24 /cit. P. V. Malaj, Vep. Cit. fq, 51
11. P. V. Malaj, Vep. Cit. fq. 51 – 52
12. Ark. Sek., Fondi Albani,
Vëll. 222, T. III e në vazhdim. / cit. P.
V. Malaj, Vep. Cit., fq. 52
13. Kuvendi i Arbënit 1703, Prishtinë 2003, Letra e V.
Zmajeviqit dërguar Papës me 10 korrik 1703, fq. 378.
14. Mons . V. Zmajeviq, Letra…, Vep. Cit., fq. 377 - 378
15. Po aty, fq. 380
16. Po aty, fq. 380 - 381
17. Mons . Zef Gashi, Kuvendi i Arbënit 1703, / Fjalë
paraprake, fq. VII.
18. Kuvendi i Arbënit 1703, Prishtinë 2003, fq. 383
19. Mons . Zef Gashi. Kuvendi i Arbënit 1703, / Fjalë…, fq.
XIII
20. P. V. Malaj, Vep. Cit., fq. 98
21. Kuvendi i Arbënit 1703, Prishtinë 2003, fq. 253
22. Po aty, fq. 375
Botuar më parë në:
_____________
Metropol, (Tiranë) 21 shtator 2004
Fjala, Tiranë, 27 shtator 2004
Shpresa (revistë), Prishtinë, vjeshtë 2004
No comments:
Post a Comment