Dr. Granit
Zela
Pas një kqyrjeje të atypëratyshme, vë re
se përhitja iluzore, gazi, brenga, dhimbja, trishtimi, dhe mandej heshtja dhe
humbja janë disa nga shenjat që kumtohen nëpërmjet Arkadisë së “Fuga Temporum”;
lumenj, pyje, dëborë, shelgje, shpezë, drerë, gjerdhe arash, zogj, stinë, lule,
diell, pemë, liqene, fusha,
kodra, pllaja, mali, ahishta etj., etj., që ripërsëriten dhe ripërtërihen me lëng të ri poetik,
sikur ripërtëritet natyra viti pas viti me një tjetër jetë, e cila është hem
vazhdimësi, hem fillim. Variacionet poetike të kësaj lënde prej
së cilës përbëhet kjo kozmogoni, mbruhen me mahni të plotë. Le të shohim vetëm
sa për shembullzim modelimin e rrallë të leksemës “era” në libër.
Vjeshta erdhi edhe era/gjethet
derdh nëpër pemë... (Erdhi vjeshta).
Erë e vjeshtës nëpër fletë,/thurte vargje
plot trishtim... (Lamtumira e vajzës).
Erë vjeshte fryjnë luginat kudo, e
qiellit vrapojnë retë ... (Peisazh me
vjeshtë).
Erë vjeshte fryjnë mrizet, korijet... (po aty ; Peisazh me vjeshtë).
... fryn era, pëshpërisin fletët,/bari i vdekur ndër ledhe ... (Të fundit ditë vere)
Vashë e Amazonës… me fytyrën e skuqur nga rrezet dhe era… (Pleqëri e amazonës)
…pas xhameve era
me shiun buçet…(Në orën e aritmetikës).
...ndërsa era t’i
fryn lehtë perdet në dritare... (S’do rri
pa të parë).
Kjo erë është e marrë./Gëzimi pranveror u tremb... (Erë e marrë pranvere).
Dhëmbët kërcëllon er’ e borës,/pyjeve duke zgjuar ehull ... (Intermexo me erë dëbore).
...dhëmbët er’ e borës kërcëllon,/nën hënë teksa klithmën e heq zvarrë... (po aty; Intermexo me erë dëbore).
...klith mendimi, mu si erë
dimërore ... (po aty; Intermexo me erë dëbore).
...dhëmbët ngul në xham erë
dëbore ...(po aty; Intermexo me erë dëbore).
Ç’ia ngre kjo era
valët gjolit,/përhumbur thirrjesh të pangjyrë ... (Rigë)
...as kuaj të bardhë, madje as psherëtima
ere ...(Veladon
mesnate)
...mes hijesh që dridhen nga era mbi shesh, eci i menduar ... (Kujtesa)
Të ngjan se ndodhesh diku në një cep ende të panjohur të
botës, ku fryn pa ia da era e
amshimit. Ai (Poeti) është atje në fillesë, duket sikur bota sapo është ngjizur
dhe njeriu endet mes mëdyshjesh gjithësore, ndërsa poeti-filozof do të dijë se
çfarë bëhet në Qiell. Jo rastësore
janë sentencat e poetëve të moçëm dhe
latiniteti i tyre. Jemi në fillim të botës, dhe ç’prej atëherë Koha vetëm rrjedh, gjërat lindin dhe
shuhen, shndërrohen kurse Koha është
po ajo, heraklitiane, se “të gjitha sendet rrjedhin” dhe kjo, -
thotë ai filozofi, - “duke përfshirë edhe
shpirin njerëzor’’.
Gjejmë te “Fuga Temporun” botë të gjallë prej dheu dhe fryme sendesh reale,
ashtu sikurse botë ideshë. Bash këtu, te metafizikja, hyn urtësia e poetit; Poezia, e cila siç thoshte Aristoteli, “është diçka më e lartë, se ka qëllim të
shprehë të përgjithshmen”, gjithësoren.
Askush nuk mund t’i shpëtojë Providencës së Kohës, por njeriu duke mos qenë i pajtueshëm me karakterin e saj
shkatërrues, i kundërvihet shenjtërisht asaj për të pohuar qëndresën e tij të
përjetshme si çlirim shpirtëror prej saj. Le të kqyrim vetëm ciklin “Clivoso
tramite vitae”(Nëpër shtegun e vështirë të jetës).
Në poezinë e parë, e cila është një
kantiunikula-kredo poetike e misionarizmit të poetit, kënga është kundërvënie
ndaj Kohës. Vetë misioni i këngës
është për të përjetësuar. Në këngë kulmon tragjizmi i vdektarit që kërkon
eliksirin e përjetësisë, por trandja bëhet tejnjerëzore, gilgameshiane, ngase
edhe te lira e këngës “tenja anash rreh”.
Në poezinë e dytë Koha krijon një “nature
morte”, së cilës i kundërvihet një shpend; harabeli me këngën e tij gjithë
trishtim. Këtu Koha është ikje, fund
i një cikli jete, mbarim i ditëve të arta, vdekje.
Në poezinë e tretë kundërvënia ndaj saj
realizohet me Poezinë e krijuar në
cep, në vetminë e Botës.
Në poezinë e katërt kërkohet lakonizëm,
fjalët sikur janë mbaruar ngase fundi është kaq kumtues sa nuk ka kohë për
shumë fjalë. “Plakja e Luleve” është
kumt i beftë e i trishtë; lulet u plakën; edhe lulet plaken! Ç’lumturi e
shkurtër! Ç’iluzion është jeta! Fitorja e tyre ndaj rrënimit të Kohës ishte fakti se, “dy ditë jetuan; gëzuan, qeshën” para se
të “lëveshken”.
Te poezia e pestë “Jeta”: “Jeta nis me të qarat e fëmijës në djep…”, shpërfaqet një
cikël i mbyllur. Njeriu
lind me lotët, rritet me gjelbërimin (gëzimin), rrjedh me lumin (kohën) dhe... “dhe mbaron me të qara nën dhé”.
Trishtimi është i kohëve biblike, qysh nga koha e Evës, ngase femra është
dëshmitarja e parë e këtij cikli, dëshmitare e të qarës fëminore dhe grahmës së
mbrame në hjekë. Kjo përsëritet së paku në qindvjetsh. Kësohere përballja me Kohën qëndron tek kuptimësimi, të
folurit për të vërteta ekzistenciale dhe trishtimin.
Te poezia e gjashtë, “Heshtje e zjarrtë”, jeta kësaj radhe
rrjedh në beftësi, pulsi i saj nuk ndjehet. Del në pah kundërvënia Ti-Unë në
lirikën e ndjerë me dritë-hije dhe një dëshirë e zjarrtë për gëzimet e jetës.
Poezi e muzgët. Është zjarri i dashurisë, i cili pranëvihet si kundërvënie me
të qenit i vdekshëm, njerëzor, i dobët ndaj sëmundjeve dhe i vetëm përballë
sfidave të pafundme: “një palë sy pa
jetë”, “një palë sy ku ëndërrat u fikën një nga një,”; “një palë sy ku s’ndihet
gaz i parë”; “dielli shket si flakë përmbi ujë, pema rri si flakë përmbi ledh”.
Ndërsa në vargun përmbyllës;“dielli shket
liqenit si një barkë me ar”,Kohës i kundërvihet Dashuria, ku edhe Vdekja
zhvlersohet përmes vargjesh,“strukur rri
në gjirin tënd e them të vdes”. Dashuria bëhet ngushëllimtarja e të gjitha
humbjeve, zjarri i saj është forca që
siguron vazhdimësinë e jetës.
Te poezia e shtatë, Koha është ikje ditësh të lumtura dhe
ardhje ditësh të zymta. Një ikje-ardhje ku trishtimin e ndjell, jo vetëm
përmallimi i asaj që iku, por edhe terri i asaj që vjen.
Te poezia e tetë, risillet në kujtesë
koha e ikur, nëpërmjet mendimit, nëpërmjet imazhit. Koha e ikur është “dritë”, koha e tashme “errësirë”. Mes tyre qëndron mendimi që
risjell të kaluarën.
Te poezia e nëntë, hapësirat mes dy
njerëzve të dashuruar janë të pakalueshme, por jo për Kohën. Është vetëm ajo që mund t’i ndajë dy njerëz duke i dhënë
fund lumturisë njerëzore. “Mikja” e
ndjen këtë dhe trishtohet “shpesh”.
Kjo hapësirë shmanget vetëm kur ajo të zëvendësohet nga Kohë e Jetës në Kohë të
Vdekjes dhe, “atëherë do zbresim një
natë lehtë e fshehtë atje në ferr. Çmendurisht!” Ai dhe Ajo, simbolikisht Adami dhe Eva, të dëbuar
nga Edeni i tyre, zbresin në Ferr për t’u takuar. Ata s’janë të
lumtur në një botë ku gjithçka ka një mbarim, ndaj kërkojnë Përjetësinë për të qenë gjithmonë
bashkë. Qoftë edhe në Ferr.
Te poezia e dhjetë, Ajo trishtohet nga Perëndimi i një dielli vjeshte, por Ai zhytet në ëndërrime, sepse “desha
sot të rridhja Atje, si një krua/që malit e ngop shpirtin me liri”. Është
një moment dobësie për të kaluarën, për Kohën
që ka ikur dhe ditët që janë bjerrur. Te poezia e njëmbëdhjetë, Koha dhe jeta nuk kanë kuptim për “jetimët, sakatët, të mjerët”, sepse për
ta ëndërrat nuk janë shpëtim. Te poezia e dymbëdhjetë,“Kurbati” - e fundit për ciklin e parë - jeta është një udhëtim me
përmasa të mëdha, ku ekziston Koha e
ikjes dhe Koha e kthimit, Koha e ëndrrës dhe e Koha e përjetimit, Koha e gjumit dhe Koha e
zgjimit. Ikja, ëndërra dhe gjumi janë sinonime të lirisë së plotë shpirtërore,
ngase vetëm në saje të kësaj lloj lirie, njeriu gjendet i çliruar nga Koha. Çdo cikël mbyllet te numri dymbëdhjetë.
I konceptuar me gjashtë cikle me nga dymbëdhjetë poezi “Fuga Temporum” njëjtësohet në një
simbolikë të plotë me domethënie të përgjithjetshme. Koha aty është krejt boshti tematik; d.m.th., Qenia (Uni i poetit) në kohë përgjatë dymbëdhjetë vjetëve të rinisë
së tij të parë (1992 - 2004). Siç shihet, Kohën si rrjedhë e rregullt elementësh numerik, autori kërkon ta
bëjë të dukshme edhe përmes strukturimit të lëndës poetike, ku ka një disiplinë
klasike të faktorit numerik. P.sh., numri gjashtë njëjtësohet me gjashtë ditët
biblike të krijimit të Universit në Zanafillë, (esetë në hyrje dhe në dalje nuk
identifikohen si kapituj); çdo kapitull përmban dymbëdhjetë poezi (një ditënatë
takohet përjetë tek dymbëdhjeta). Ky numër (dymbëdhjeta) në njëfarë mënyre
bëhet përcaktues limitesh për Kohën.
Tek dymbëdhjeta është Fundi dhe Fillimi - siç thotë edhe Elioti - “te fundi im është fillimi im”.
Perifrazimet latine të kapitujve, si dhe titulli vetë, gjakojnë të rrokin
shqetësime madhore të ekzistencës, por ndoshta synojnë edhe njëfarë homazhi nga
ana e autorit për filozofët e krishterë
Shën Agustini dhe Shën Tomas D’Akuini, të cilët e trajtojnë gjerësisht
fenomenin Kohë, në epokat kur
latinishtja ishte gjuha kryesore e qytetërimit. Tek ndërmend vargjet e Maçados
tek eseja në vend të daljes, Petrit Nika e bën vetë të perceptueshëm rolin e
dymbëdhjetës në mendësinë njerëzore; “dymbёdhjetё orё ditё, dymbёdhjetё tё tjera natё; dymbёdhjetё orё tё zhurmshme, dymbёdhjetё tё qeta. Me dymbёdhjetё u periodizua edhe viti. Dymbëdhjetë ishin fiset e
Izraelit, dymbëdhjetë qenë perënditë e Olimpit… Dymbëdhjetë qenë apostujt e
Krishtit“. Do
të shtonim këtu edhe dymbëdhjetë shenjat e zodiakut, dymbëdhjetë portat e
Parajsës, dymbëdhjetë yjet e Apokalipsit dhe faktin se numri dymbëdhjetë ishte
në bazë të sistemit numerik të sumerëve dhe babilonasve, sikurse boshti i këtij
libri. Egjiptianët e lashtë, filozofët grekë, hebrenjtë, romakët, kristianët
dhe muslimanët kanë gjetur përsosmërinë dhe harmoninë te numrat; hyjnoren dhe
metafiziken, eternen dhe magjiken.
“Fuga
Temporum”,
është një shenjë e lënë pa bujë, krejt fisnikëri, prej poetit Petrit Nika, në
të njëjtën kohë edhe një sfidë ndaj Kohës.
Bashkë me shenjtërinë e numrave Petrit
Nika kthehet i shenjtëruar në Itakë
me Pegas, në kërkim të paqes
shpirtërore dhe kthimit të njeriut te përkorësia zanafillore. Ai jeton me artin e tij dhe për artin e tij,
ndërsa ky art flet me një gjuhë komunikuese, por njëherësh dhe abstraguese, të
fshehtë. Peng i Muzës së vet, ngado që shkon, si një arratiak i pandreçshëm ai
hedh vështrimin e përmallur nëpër botë dhe prehjen e gjen vetëm në Itakë.
Tiranë, 15 Korrik 2006
No comments:
Post a Comment